Persbericht : Nationale sensibiliseringscampagne voor palliatieve zorg

De drie belgische federaties slaan de handen in elkaar om vooroordelen over palliatieve zorg de wereld uit te helpen

Naar schatting 100.000 Belgen per jaar hebben nood aan palliatieve zorg. Uit de PICT-studie (2015) blijkt dat bijna 20% van de gehospitaliseerde patiënten en 15% van de bewoners in verpleeg- en verzorgingstehuizen er baat bij hebben. Een groot aantal van deze patiënten vindt de weg niet naar deze vorm van zorgverlening. Nochtans verbetert palliatieve zorg de levenskwaliteit van patiënten en hun naasten aanzienlijk, zeker wanneer ze tijdig wordt ingeschakeld.

Met de nationale sensibiliseringscampagne ‘zorg en zoveel meer’ slaan de drie federaties voor palliatieve zorg in Vlaanderen, Brussel en Wallonië de handen in elkaar om daar iets aan te doen. Ze vinden het hoog tijd dat we palliatieve zorg met andere ogen gaan bekijken. Daarom willen ze samen de vooroordelen en onduidelijkheden erover uit de wereld helpen en een positieve boodschap de wereld insturen. Dit doen ze door de hele maand maart in de kijker te zetten wat palliatieve zorg te bieden heeft aan de hand van affiches, radiospots en een website met nuttige info en getuigenissen.

Geen gebruikelijke connotaties en associaties zoals sterven, afscheid, verdriet en pijn, wel woorden zoals levenskwaliteit, comfort en welzijn voeren hierbij de boventoon. Want palliatieve zorg staat niet voor sterven maar voor kwaliteit van leven. Het wil patiënten en naasten ertoe aanzetten om het beste uit het leven te halen ondanks de ongeneeslijke ziekte. Door bijvoorbeeld te genieten van een dagje samen met de kleindochter, een wandeling met de geliefde viervoeter of een moment voor jezelf met een warm bad. Want palliatieve zorg is zorg en zoveel meer.

BFPZ_PNG_RVB.png